stolpersteine-schrijver-stoppelman

Kerkstraat 105 (B87)

Efina Schrijver-Stoppelman

Efina was een dochter  Lazarus Stoppelman die  in de omgeving van oost-Groningen bekend staat vanwege het Orkest Stoppelman. Met zijn 7 zonen treedt hij regelmatig op bij feesten en trouwerijen in de regio. ‘Fientje’, zoals Efina ook wordt genoemd, is daar ook regelmatig bij betrokken.

Fientje trouwt met Michael Schrijver uit Muntendam. Samen krijgen ze drie kinderen: Jacob, Jetta Rebekka en Lazarus jr. Na het overlijden van haar man blijft Fientje samen met haar zoon Jacob aan de Kerkstraat wonen.

Kerkstraat 105, Schrijver-stoppelman

Kerkstraat 105, de woning van de familie Schrijver-Stoppelman

In augustus 1942 wordt Jacob uit huis gehaald. Fientje wordt samen met de familie Broekema gearresteerd op 9 april 1943 en worden naar kamp Vught gebracht waar ze nog dezelfde aankomen. Efina wordt op 8 mei 1943 overgebracht naar kamp Westerbork en na 10 dagen nl. op 18 mei 1943 wordt ze al gedeporteerd naar Sobibor waar ze gelijk na aankomst op 21 mei 1943 word omgebracht.

Ook haar kinderen Jetta Rebekka en Lazaus jr. en hun gezinnen zijn in Auschwitz omgebracht.

Jacob Schrijver

Jacob wordt op 21 oktober 1914 in Muntendam geboren. Hij is de zoon van Michiel Schrijver en Efina Stoppelman. Zijn ouders

schrijver-jacob-1914-1942

krijgen nog twee kinderen: Jetta Rebekka en Lazarus. Jacob kan moeilijk aan werk komen, maar besteedt zijn tijd nuttig als secretaris in het bestuur van voetbalvereniging Muntendam, de club waar hij ook speler is. In 1937 wordt hij met het derde team kampioen.

Van 1932 tot 1942 blijft Jacob trouw zijn taken als secretaris uitvoeren. Hij wordt zelfs afgevaardigde van de Bondsvergadering van de KNVB. In 1942 werd hij vanwege de anti-Joodse wetten gedwongen om op te stappen.

Onder begeleiding van politieagent Ploegsma wordt Jacob op 19 augustus 1942 lopende naar het treinstation  in Veendam gebracht en gaat op transport naar kamp Westerbork. Op 24 augustus 1942 wordt Jacob gedeporteerd naar vernietigingskamp Auschwitz. Volgens de officiële overlijdensakte is Jacob is omgebracht op woensdag 30 september 1942.

vvMuntendam 1937

vv Muntendam kampioenselftal 1937