Toen Jan Cornelis Otten in 1848 aan Het Loeg te Muntendam zich als stelmaker vestigde, zal hij zeker niet gedacht hebben, dat zijn bedrijf nog eens zou uitgroeien tot een caravanfabriek, die in geheel Nederland en ver daarbuiten een begrip is geworden. Waar vroeger met heel veel moeite twee tot drie kruiwagens gereed kwamen, werd later elke dag een caravan kant en klaar afgeleverd.
De heer Otten kreeg in zijn bedrijf spoedig hulp van zijn oudste zoon, eveneens een Jan Cornelis (1857-1939). Onder diens
leiding groeide het bedrijf gestadig. ln 1880 werkte men reeds met vijf mensen in het bedrijf. Toch kwamen er voor de heer Otten ook slappere tijden. Evenals in andere bedrijven, waren de crisisjaren rond 1920 te merken in het bedrijf.
Van hout naar ijzer
Toen de staalindustne steeds meer in opkomst kwam, besloten de beide gebroeders Otten (Jan Cornelis en Barend) in 1935 over te schakelen van konstrukties in hout naar ijzer. ln 1938 kregen de gebroeders Otten de eerste opdracht voor de bouw van een
caravan. Opdrachtgever was de Groninger rijwielhandelaar Wiekel, die zelf het onderstel leverde. Voorlopig bleef het bij de bouw van deze ene caravan. want in 1940 werd het bedrijf door de oorlog bijna volledig lamgelegd. Door de Duitsers werd men belast met het maken van klompzolen voor versleten klompen. Zij kregen het recht te beslissen of de versleten klompen van de Muntendammers voorzien moesten worden van klompzolen of dat men in aanmerking kwam voor een bon, waarop men nieuwe klompen aan het gemeentehuis kon krijgen.
Brandweerwagens
Na de bevrijding kregen de Ottens eerst belangrijke orders voor de bouw van brandweerwagens. Zelfs naar Turkije gingen de brandweerwagens. Na een paar jaar kwamen er steeds minder opdrachten, zodat men wel gedwongen werd naar andere dingen uit te zien.
De eerste na-oorlogse caravan
Toch besloot men voor eigen gebruik in de winter van 1948 een caravan te bouwen. De eerste caravantentoonstelling (Goed Kamp) in 1950 te Amsterdam confronteerde de gebroeders Otten met veel reëlere mogelijkheden. Tot hun verrassing zagen ze dat ze met hun eigen ideeën en vindingen op een heel wat betere weg waren. In de winter van 1950 bouwden de Ottens reeds 6 caravans. Met de stijging van de conjunctuur nam de vraag naar caravans steeds meer toe. Het uitdeuken van auto’s en vrachtwagens en het maken van carrosserieën werd meer en meer op de achtergrond verschoven en in 1959 werd
besloten zich definitief alleen toe te leggen op de caravanbouw. ln het eerste jaar kwam het bedrjf gelijk met twee nieuwe
modellen op de markt, de “Trekker” en de “Kruiser”. De “Trekker” was geschikt voor vier personen, terwijl de “Kruiser vijf slaapplaatsen had. Ondanks hun succes bleven de gebroeders Otten hun modellen verbeteren, waarbij ze bleven voortborcluren op enkele vaste grondprincipes. Voorop stond altijd de rijkwaliteit van de caravan. Het was niet de bedoeling zomerhuisjes op wielen te bouwen, maar komfortabele trekwagens, die meegenomen konden worden naar alle hoeken van de wereld. Dit eiste een wetenschappelijke uitbalancering van de gewichtsverdeling en een uiterst geringe luchtweerstand.
In 1959 werd het bedrijf uitgebreid met een service-filiaal voor de weekends in Soesterberg. Toen ook dit filiaal weer te klein werd, werd in 1962 een showroom met reparatieafdeling in Harderwijk gebouwd, waar de heer B. Otten de leiding had. Later werd ook in
Muntendam nog uitgebreid (twee nieuwe fabrieksgebouwen en een showroom). De productie bedroeg 250 caravans per jaar.
Door familieomstandigheden werd de productie in 1970 in Muntendam gestopt.
[su_quote]Bron: Muntendam door de jaren heen en….wat verdween[/su_quote]