Kouvreter

De Kouvreter, historische nieuwsbrief Stichting Archief Muntendam

Muntendammer Kouvreters is sinds jaar en dag de bijnaam van de Muntendammers. De Kouvreter is tevens de naam van onze historische nieuwsbrief.  Als donateur ontvangt u vier keer per jaar De Kouvreter met veel historische verhalen en foto’s over de gemeente Muntendam of verhalen door (oud)inwoners van Muntendam.

Donateur:

Voor minimaal € 7,50 per jaar  bent u al donateur van de Stichting Archief Muntendam en ontvangt u 4 keer per jaar ‘De Kouvreter”. Donateurs die buiten Muntendam wonen betalen minimaal € 14,00 per jaar. U kunt zich als donateur aanmelden bij de secretaris de heer Smedeman (zie de contactpagina).

Uw verhaal:

Heeft u een leuk, interessant verhaal, wetenswaardigheden, anekdotes of foto’s over (van) Muntendam, uw (voor)ouders of familie? Uw bijdrage in de vorm van verhalen, artikelen en foto’s over Muntendam en haar inwoners zijn altijd welkom. Aarzel niet, neem contact met ons op.

Muntendammer Kouvreters

Het was in de Franse tijd, de Muntendammers hadden weinig te eten. De Fransen gelegerd in Zuidbroek, hadden helemaal geen honger, die roofden alles wat los en vast was, ze haalden de koeien bij de boeren van de stal en des zomers stalen ze de beesten uit de wei. Op een dag hadden ze weer een koe te pakken, een rooie koe waar ze niet voor betaald hadden. Die moest mee naar hun kwartier in Zuidbroek. Maar de Muntendammers waren van mening dat het dier wel net zo lief in Muntendam bleef. Ze telden, hoeveel van die soldaten er bij waren. Dat viel nog al mee, die konden niet op tegen zo’n hele troep uit Muntendam. En diezelfde avond heeft heel Muntendam een stuk van de rode koe gehad. (bron: Muntendam, door de jaren heen en wat verdween). En zo is de scheldnaam voor de Muntendammers ontstaan, Muntendammer Kouvreters. Bijna iedere Muntendammer had wel bij- of scheldnaam zoals Appie Kekkek, Hendrik Scheele of Simon Sloatje.

Reageren is niet mogelijk